Budzisz się we wczesnych latach dwutysięcznych. Wszyscy wokół ciebie jedzą bułki z bananem i co weekend wspólnie zasiadają przed telewizorami lub jadą pod skocznię narciarską z biało-czerwonymi flagami. Na językach Polaków jest tylko jedna osoba – Adam Małysz.
Etymologia
Małyszomania to słowo, które powstało na przełomie XX i XXI wieku w środowisku kibiców skoków narciarskich. Bardzo szybko stało się popularne i zaistniało w kulturze masowej. Słowo jest zrostem powstałym z dwóch innych wyrazów – Małysz, które jest nazwiskiem znanego sportowca, oraz mania, w tym przypadku oznaczającego obsesję.
Czym jest małyszomania?
Małyszomania to zjawisko społeczne, którego szczyt popularności przypadł na lata 2001-2004. Polega na masowym zainteresowaniu skokami narciarskimi, spowodowanym licznymi sukcesami polskiego skoczka, Adama Małysza. W pierwszej dekadzie XXI wieku objawiało się na różne sposoby. Od grupowych wyjazdów na konkursy skoków narciarskich, po produkcję breloków, kubków i innych pamiątek związanych ze sportowcem. Skąd wziął się ten fenomen?
Powody zaistnienia zjawiska
W latach poprzedzających sukcesy skoczka, polski sport nie obfitował w wiele triumfów, również w skokach narciarskich. Nagły entuzjazm wraz z pojawieniem się na scenie sportowej Adama Małysza był związany z marazmem, który panował wśród ludzi. Sportowiec zgarniał najważniejsze nagrody w tej dyscyplinie. Wygrana prestiżowego 49. Turnieju Czterech Skoczni przez Małysza była motorem napędowym małyszomanii, a wśród jego dokonań można wymienić kilkukrotne zdobycie Pucharu Świata, medale mistrzostw świata oraz medale olimpijskie. Ciągłe sukcesy skoczka przyciągały miliony kibiców.
Źródłem zjawiska była także sama osobowość „orła z Wisły”. Skromny, młody człowiek, mający trudności z wypowiadaniem się w wywiadach, który zostawiał w tyle swoich rywali, przyciągał ludzi jak magnes. Jego prostota i naturalność była wielkim atutem.

Przejawy zjawiska
Małyszomania była obecna na każdym kroku. Konkursy skoków narciarskich przyciągały przed telewizory nawet 20 milionów widzów, a widownie przy skoczniach były zapełnione przez polskich kibiców. Sukcesy Małysza miały ogromny wpływ na dalszy rozwój skoków narciarskich w Polsce. Wzrosło zainteresowanie dyscypliną wśród młodych i coraz większa była ich chęć trenowania. Powstawały specjalne programy mające na celu odnalezienie następców mistrza.
Adam Małysz stał się osobą popularną w mediach. Brał udział w reklamach, na jego temat powstawały książki i filmy dokumentalne. Pojawiało się wiele odniesień do jego osoby w kulturze masowej, m.in. w serialach, programach telewizyjnych, czy muzyce. W 2001 roku Stowarzyszenie Cukierników RP wykonało rzeźbę sportowca z czekolady. Wisła, z której pochodzi Małysz stała się kolebką turystyki, a znajdująca się w niej Galeria „Sportowe Trofea Adama Małysza” i skocznia narciarska „Malinka” im. Adama Małysza, stały się obowiązkowym punktem na mapie każdego turysty.
Małyszomania dzisiaj
Obecnie zjawisko nie jest tak powszechne jak dwadzieścia lat temu, jednak nadal występuje. Współczesne zainteresowanie skokami narciarskimi w dużej mierze wiąże się z fenomenem Adama Małysza. Skoczek wciąż jest liczącą się w świecie sportu osobą. Często pojawia się w mediach oraz jest znany nawet wśród najmłodszych pokoleń.